Poradniki metodyczne dla nauczycieli kształcenia zawodowego – efektem pracy zespołów zadaniowych

Nr komunikatu: 
40
Rok szkolny: 
2013/2014
Adresaci: 
Autor: 
Pracownia Edukacji Zawodowej ŁCDNiKP

Ucząc in­nych, sa­mi się uczymy.
Do­cen­do dis­ci­mus. (łac.)

Seneka Młodszy

Przez małą zmianę, codzienny mały rozwój,
możesz całkowicie zmienić jakość swojego życia.

Arkadiusz Bednarski

 

 

Poradniki metodyczne dla nauczycieli kształcenia zawodowego – efektem pracy zespołów zadaniowych

 

Pracownia Edukacji Zawodowej działająca w Ośrodku Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego przygotowała cykl poradników metodycznych dla nauczycieli kształcenia zawodowego obejmujących zagadnienia:

1.      Zeszyt 1: Jak wdrażać metodę projektów w kształceniu zawodowym.

2.      Zeszyt 2: Jak wdrażać metodę tekstu przewodniego w kształceniu zawodowym.

3.      Zeszyt 3: Jak organizować zajęcia edukacyjne w kształceniu modułowym.

4.      Zeszyt 4: Jak wdrażać edukację normalizacyjną w kształceniu zawodowym.

Powyższy cykl poradników jest ściśle powiązany z kierunkami pracy Pracowni Edukacji Zawodowej. Chcemy by inspirowały one nauczycieli do poszukiwania nowych sposobów uczenia się, które pomogą uczącym przygotować się do uczenia się przez całe życie, przyczynią się do przeniesienia odpowiedzialności za efekty uczenia się z nauczyciela na uczącego się.

W poradnikach upowszechniono efekty całorocznej pracy nauczycielskich zespołów – zadaniowych, metodycznych, innowacyjnych.

W zeszycie pierwszym zaprezentowano wyniki pracy zespołu działającego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 20 w Łodzi – pracę nagrodzoną w Konkursie „Najlepszy scenariusz zajęć prowadzonych metodą projektów” w roku szkolnym 2013/2014. Autorami pracy jest zespół w składzie Włodzimierz Kmiecik i Przemysław Tabaka. Opiekunami merytorycznymi zespołu była Grażyna Adamiec i Anna Siennicka.

W zeszycie drugim przestawiono wyniki pracy zespołu zajmującego się wdrażaniem metod aktywizujących uczniów w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem metody tekstu przewodniego. Uczestnikami zespołu zadaniowego – metodycznego są: Michał Dzielski z Zespołu Szkół Gastronomicznych w Łodzi, Artur Jabłoński z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Łodzi, Grzegorz Łakomski z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 9 w Łodzi. Opiekunem merytorycznym zespołu jest Jadwiga Morawiec.

Zeszyt trzeci zawiera sześć scenariuszy oraz wykaz zadań zawodowych do zajęć modułowych przygotowanych przez nauczycieli kształcenia zawodowego. I tak: Elżbieta Wawrzyniak oraz Agnieszka Baranowska z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. St. Staszica w Tomaszowie Mazowieckim przygotowały dla zawodu technik ekonomista 331403 kwalifikacja: A.35. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji dwa scenariusze: „Podejmowanie działalności gospodarczej. Sporządzanie biznesplanu” i „Wykorzystywanie źródeł prawa pracy do prowadzeniu spraw kadrowo-płacowych – urlopy pracownicze”. Bożena Stec z tej samej szkoły przygotowała wykaz zadań zawodowych dla zawodu technik ekonomista. Monika Pacek oraz Artur Filipowski z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 w Łodzi przygotowali dla zawodu technik handlowiec 522305 kwalifikacja: A.22. Prowadzenie działalności handlowej scenariusz zajęć na temat „Podstawowe pojęcia dotyczące norm i normalizacji” oraz dla kwalifikacji A.18. Prowadzenie sprzedaży scenariusz na temat „Organoleptyczna ocena towarów”. Aneta Gołębiowska z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich przygotowała dla zawodu Technik ekonomista 331403 kwalifikacja A.35. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji scenariusz na temat „Sporządzenie biznesplanu Tekst przewodni”, zaś Katarzyna Rosiak-Misztal z Zespołu Szkół Nr 1 w Bratoszewicach dla zawodu Technik logistyk 333107 kwalifikacja A.30. Organizacja i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w procesach produkcji, dystrybucji i magazynowania przedstawiła scenariusz na temat Wskaźniki oceny efektywności gospodarki magazynowej”. Opiekunem merytorycznym zespołu jest Donata Andrzejczak.

Zeszyt czwarty obejmuje wyniki pracy zespołu ds. edukacji normalizacyjnej, między innymi scenariusze zajęć dotyczące edukacji normalizacyjnej oraz opisy działań na rzecz wdrażania edukacji normalizacyjnej w szkołach. Uczestnikami zespołu metodycznego są nauczyciele z zawodowych szkół ponadgimnazjalnych: Beata Cendrowicz ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 w Łodzi, Artur Filipowski z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Łodzi, Maria Noworyta-Chlebny z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 13 w Łodzi, Lucyna Pietras z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 15 w Łodzi, Izabela Rosiak z Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi, Lidia Podgórska z Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi, Sylwia Sobińska z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich w Łodzi, Elżbieta Wawrzyniak z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Tomaszowie Mazowieckim. Opiekunem merytorycznym zespołu jest Anna Siennicka.

 

Zachęcamy Państwa do współpracy z nami w ramach działania zespołów zadaniowych, metodycznych, innowacyjnych. Dzielenie się wiedzą jest skutecznym czynnikiem uczenia się i jednocześnie jest inspiracją do modyfikowania dotychczasowych i próbowania nowych działań, które poprawiając warsztat pracy nauczyciela przekładają się na efekty uczenia się uczniów.

 

Cykl wydawniczy jest otwarty i w przyszłym roku szkolnym będzie kontynuowany. Zgłoszenia do udziału w pracach zespołów można przesyłać już teraz.

 

Opracowanie: Pracownia Edukacji Zawodowej ŁCDNiKP

Grażyna Adamiec (gadamiec@wckp.lodz.pl) , Donata Andrzejczak (donata.a@wp.pl), Jadwiga Morawiec (jmorawiec@wckp.lodz.pl),  Anna Siennicka (asiennicka@wckp.lodz.pl)

 



Bednarski A.: Wywieranie wpływu na siebie. Złote Myśli. 2011

 

wtorek, 24. Czerwiec 2014
środa, 31. Grudzień 2014
Pokaż więcej
strzałka w dół