KSZTAŁCENIE MODUŁOWE - ZADANIOWE W EDUKACJI MECHATRONICZNEJ W ŁÓDZKIM CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO

Nr komunikatu: 
3
Rok szkolny: 
2014/2015
Autor: 
Grażyna Adamiec Donata Andrzejczak Jadwiga Morawiec Anna Siennicka

Komunikat nr 3 Pracowni Edukacji Zawodowej

 

Relacja i rekomendacja Konferencji

KSZTAŁCENIE MODUŁOWE - ZADANIOWE
W EDUKACJI MECHATRONICZNEJ 
W ŁÓDZKIM CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO

         23 września 2014 roku odbyła się w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego Konferencja „Kształcenie Modułowe - Zadaniowe w Edukacji Mechatronicznej” zorganizowana przez Pracownię Edukacji Zawodowej.

         Celem Konferencji było zapoznanie uczestników z modułowym modelem kształcenia zawodowego w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego oraz z wyposażeniem techniczno-dydaktycznym laboratoriów Regionalnego Ośrodka Edukacji Mechatronicznej.

         Dyrektor Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego Janusz Moos rozpoczął Konferencję zwracając uwagę na nowe wyzwania jakie stoją przed nowoczesnym kształceniem zawodowym. Od absolwentów szkół zawodowych oczekuje się umiejętności organizowania pracy, planowania działań zawodowych, umiejętności uczenia się i doskonalenia zawodowego przez całe życie oraz kompetencji społecznych ułatwiających wykonywanie zadań zawodowych. Organizacja zajęć dydaktycznych
w ŁCDNiKP pozwala ukształtować te umiejętności i przygotować uczniów do oczekiwań rynku pracy.

W spotkaniu uczestniczyła również pani Elżbieta Gonciarz - wicedyrektor Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Anna Grabska - wicedyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 22
i Krystyna Cichocka kierownik szkolenia praktycznego tego Zespołu.

Tematyka konferencji obejmowała:

1.     Model kształcenia zawodowego w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli  i Kształcenia Praktycznego

Barbara Kapruziak - kierownik i Donata Andrzejczak - konsultant Ośrodka Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego wyjaśniły istotę modułowego modelu kształcenia zawodowego w ŁCDNiKP. Model ten polega na uczeniu się poprzez wykonywanie zadań zawodowych odzwierciedlających rzeczywiste procesy pracy.

2.     Oferta Ośrodka Doradztwa Zawodowego dla rodziców i uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 22

Ewa Koper - doradca zawodowy zaprezentowała  działania wspierające Ośrodka Doradztwa Zawodowego skierowane do uczniów i rodziców ZSP nr 22 oraz zaprosiła zainteresowanych do współpracy.  

3.     Prawa i obowiązki uczących się w Ośrodku Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego

Podczas Konferencji kierownik szkolenia praktycznego Elżbieta Węgrzyn omówiła prawa i obowiązki oraz wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów realizujących zajęcia edukacyjne w ŁCDNiKP.

4.     Mechatronik – zawodem przyszłości

W zagadnienia związane z mechatroniką wprowadziła uczestników Konferencji konsultant Jadwiga Morawiec. Mechatronika jest dziedziną nauki interdyscyplinarną, oprócz mechaniki, elektroniki informatyki, obejmuje szereg innych dyscyplin, takich jak inżynieria materiałowa, optyka, nawet bioinżynieria. Zwróciła uwagę na to, że mechatronik to atrakcyjny, nowoczesny i poszukiwany zawód. Absolwent technikum w zawodzie technik mechatronik może w przyszłości kontynuować naukę na wyższych studiach technicznych,
a w perspektywie podjąć ciekawą i satysfakcjonującą pracę.

5.     Co warto wiedzieć o normalizacji?

O normalizacji jako nieodłącznym elemencie każdej działalności i dziedziny życia  mówiła konsultant Anna Siennicka. Normalizacja jest narzędziem ułatwiającym wymianę handlową i budującym zaufanie klientów. Warto wiedzieć, że norma jako podstawowy dokument powstający w wyniku prac normalizacyjnych ułatwia realizację zadań wynikających z potrzeb społecznych i gospodarczych, ponieważ tworzy wzorcowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa ludzi, środowiska i mienia, likwidowania barier w handlu, utrwalania osiągnięć techniki, tworzenia podstawy do rozstrzygania sporów między dostawcą a odbiorcą. Każdy materiał, proces lub działanie może być przedmiotem normalizacji. A za organizację systemu normalizacji w Polsce odpowiada Polski Komitet Normalizacyjny, który jest jedyną organizacją  uznaną przez międzynarodowe i europejskie organizacje normalizacyjne oraz instytucje takie jak ONZ, WTO (Światowa Organizacja Handlu) i KE (Komisja Europejska) jako tzw. Krajowa Jednostka Normalizacyjna.

6.     Prezentacja wyposażenia techniczno-dydaktycznego laboratoriów Regionalnego Ośrodka Edukacji Mechatronicznej - konsultanci i nauczyciele Ośrodka kształcenia zawodowego i ustawicznego

Na zakończenie Konferencji uczestnicy zwiedzili Regionalny Ośrodek Edukacji Mechatronicznej oraz wzięli udział w prezentacji stanowisk techniczno-dydaktycznych wyposażonych w najnowsze rozwiązania techniczne i technologiczne w obszarze mechatroniki.

W konferencji uczestniczyło 45 osób. Wśród nich:

  • rodzice uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 22 w Łodzi,
  • nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 22 w Łodzi,
  • nauczyciele kształcenia zawodowego Regionalnego Ośrodka Edukacji Mechatronicznej w ŁCDNiKP,
  • konsultanci i doradcy zawodowi ŁCDNiKP.

Każda uczestnik Konferencji otrzymał publikację opracowaną przez zespół w składzie: G. Adamiec, J. Morawiec, R. Muchowiecki, A. Sierba, M. Stompel, A. Żelasko MECHATRONIKA WOKÓŁ NAS, wydaną przez ŁCDNiKP
w 2014 roku oraz materiał informacyjny w którym zamieszczono:

  • informacje o opiekunach klas pierwszych z ramienia Centrum,
  • wykaz nauczycieli uczących w klasach pierwszych,
  • terminarz konsultacji nauczycieli kształcenia zawodowego ROEM w ŁCDNiKP,
  • informacje o usługach przygotowanych przez Ośrodek Doradztwa Zawodowego dla szkoły, uczniów, nauczycieli i rodziców Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 22 w Łodzi.

Treści wystąpień, prezentacji i dyskusji upoważniają do sformułowania następujących wniosków:

  1. Kształcenie modułowe - zadaniowe daje możliwość efektywniejszego przygotowania do przyszłej pracy zawodowej dzięki temu, że uczniowie w procesie kształcenia wykonują zadania zawodowe w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.
  2. Wdrożenie edukacji normalizacyjnej do kształcenia zawodowego jest odpowiedzią na ogólnoświatowe zapotrzebowanie w zakresie podnoszenia jakości i bezpieczeństwa procesów, wyrobów i usług.
  3. Podniesieniu jakości i efektywności kształcenia zawodowego służy stała
  4. i systematyczna współpraca rodziców uczniów ZSP nr 22 i nauczycieli kształcenia zawodowego w ŁCDNiKP.
  5. Współpraca z Ośrodkiem Doradztwa Zawodowego pozwala przygotować uczniów ZSP nr 22 do mobilności zawodowej oraz zmieniających się oczekiwań rynku pracy.

                                                                                                                                      

Opracowały:

  • Grażyna Adamiec
  •  Donata Andrzejczak
  • Jadwiga Morawiec
  • Anna Siennicka 

         

czwartek, 16. Październik 2014
poniedziałek, 22. Grudzień 2014
Pokaż więcej
strzałka w dół