CHEMIA NA EGZAMINIE GIMNAZJALNYM W CZĘŚCI PRZYRODNICZEJ w 2015 ROKU

Nr komunikatu: 
3
Rok szkolny: 
2015/2016
Adresaci: 

 

Na podstawie raportów CKE i OKE Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2015

 

           

            Zestaw egzaminacyjny zawierał 24 zadania zamknięte i składał się z czterech części przedmiotowych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Każdy z przedmiotów reprezentowany był przez sześć zadań różnego typu: wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz, na dobieranie. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było otrzymać 28 punktów. W okręgu łódzkim uczniowie uzyskali średnio 50 % punktów, najwięcej zdających otrzymało wynik 43%.  Średnie wyniki uczniów z poszczególnych przedmiotów wyniosły: biologia – 50%, chemia– 46%, fizyka – 57%, geografia – 48%. Z egzaminu zwolniono 37 uczniów − laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim.

Egzamin gimnazjalny z zakresu przedmiotów przyrodniczych zawierał zadania sprawdzające między innymi umiejętność wnioskowania, posługiwania się metodą naukową oraz opisem doświadczenia. Zadania w arkuszu  były umiarkowanie trudne i trudne - wskaźnik łatwości zadań
z chemii był podobny.

            W zadaniach z chemii sprawdzano przede wszystkim umiejętność rozumowania
i zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów
. Większość zadań sprawdzała umiejętności złożone wymagające wykorzystania kilku informacji – zadanie 7, 9, 11 i 12.

Najłatwiejsze dla gimnazjalistów było zadanie 8, typowe, nieskomplikowane. Większość zdających wykazała się umiejętnością odczytania informacji o pierwiastku na podstawie liczby atomowej
i masowej i wiedziała, że każdy izotop wodoru ma w jądrze jeden proton, ale część zdających nie poradziła sobie z ustaleniem liczby neutronów.

W zadaniu 7 problem z identyfikacją pierwiastka na podstawie analizy budowy powłoki walencyjnej przedstawionej symbolicznie w modelu kropkowym miało 38% gimnazjalistów.

Zadanie 9 sprawdzało umiejętność wnioskowania na podstawie analizy informacji zawartych
w tekście wprowadzającym i  tabeli rozpuszczalności. Trudność sprawiło odniesienie się do informacji dotyczącej stosowania wody destylowanej, a nie wody wodociągowej. Umiejętnością analizy informacji pod kątem dostrzegania zależności przyczynowo - skutkowych wykazał się co drugi zdający. Zadanie 10 jako jedyne było za 2 punkty: ponad 50% poprawnie wskazała tlenek niemetalu
z maksymalną wartościowością, ale tylko 1/3 rozpoznała tlenek, który po wprowadzeniu do wody utworzył zasadę.

Duże trudności sprawiło uczniom rozwiązanie zadania 11, w którym nietypowo zaprezentowano dane – w formie wykresu punktowego. Wyniki wskazują, że zdający nieuważnie przeanalizowali dane.

Najtrudniejszym zadaniem okazało się zadanie 12. Należało w rozwiązaniu odwołać się do doświadczenia, w którym węglowodory nienasycone odbarwiają wodę bromową i rozpoznać po nazwie węglowodór nienasycony i nasycony. Niski poziom wykonania zadania świadczy
o schematycznym myśleniu, bowiem w podręcznikach na ogół zadaje się pytania o węglowodór odbarwiający wodę bromową.

 

W zadaniach z zakresu chemii sprawdzano:

numer

zada-nia

obszar

Poziom wykonania zadania [%]

sprawdzana umiejętność

 

Uczeń:

7.

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji

II. Rozumowanie

i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

62

-zapisuje elektronowo mechanizm powstawania jonów, na przykładzie pokazuje powstawanie wiązania jonowego

8.

II. Rozumowanie

i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

62

- wyjaśnia różnice w budowie izotopów wodoru

9.

II. Rozumowanie

i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

51

-wyjaśnia pojęcie reakcji strąceniowej, na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i  wodorotlenków wnioskuje o wyniku reakcji strąceniowej

10.

II. Rozumowanie

i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

45

-definiuje pojęcie wartościowości jako liczby wiązań, które tworzy atom łącząc się z atomami innych pierwiastków

- planuje doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenek

11.

II. Rozumowanie

i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

 

33

-prowadzi obliczenia z wykorzystaniem pojęć: stężenie procentowe, masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu

12.

II. Rozumowanie

i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

III. Opanowanie czynności praktycznych

24

-projektuje doświadczenie pozwalające odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych

 

 

Zestawienie wyników pozwala ustalić, że:

·      trudność zadań zależy od tego, na ile są złożone i nietypowe;

·      umiejętność przetwarzania informacji wychodzącymi poza znany schemat nie została przez uczniów odpowiednio ukształtowana - pojawiały się problemy, gdy gimnazjaliści mieli do czynienia z sytuacją nietypową lub w nietypowy sposób  podano dane;

·      zdający słabo radzili sobie z zadaniami, w których odwoływano się do analizy doświadczeń i interpretacji wyników;

·      zadania wymagające wykonania prostych operacji matematycznych sprawiały uczniom problemy.

 

 

opracowała

Małgorzata Kozieł,

doradca metodyczny w obszarze chemii

Załączniki: 
środa, 7. Październik 2015
poniedziałek, 30. Maj 2016
Pokaż więcej
strzałka w dół