Łódź, dnia 10 października 2014 roku
Komunikat nr 6
Pracowni edukacji Zawodowej
rok szkolny 2014/2015
Ucząc innych, sami się uczymy.
Docendo discimus. (łac.)
Seneka Młodszy
Poradniki metodyczne dla nauczycieli kształcenia zawodowego – efektem pracy zespołów zadaniowych
Pracownia Edukacji Zawodowej działająca w Ośrodku Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego rekomenduje cykl poradników metodycznych dla nauczycieli kształcenia zawodowego z zakresu Organizacja procesu uczenia się obejmujących zagadnienia:
1. Zeszyt 1: Jak wdrażać metodę projektów w kształceniu zawodowym.
2. Zeszyt 2: Jak wdrażać metodę tekstu przewodniego w kształceniu zawodowym.
3. Zeszyt 3: Jak organizować zajęcia edukacyjne w kształceniu modułowym.
4. Zeszyt 4: Jak wdrażać edukację normalizacyjną w kształceniu zawodowym.
Wszystkie pozycje cyklu są ściśle powiązane z kierunkami pracy Pracowni Edukacji Zawodowej. Oczekujemy, iż będą inspirować do poszukiwania nowych sposobów uczenia się, które pomogą uczącym przygotować się do uczenia się przez całe życie, przyczynią się do przeniesienia odpowiedzialności za efekty uczenia się z nauczyciela na uczącego się.
W poradnikach upowszechniono efekty całorocznej pracy nauczycielskich zespołów: zadaniowych, metodycznych, innowacyjnych.
W zeszycie pierwszym zaprezentowano wyniki pracy zespołu działającego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 20 w Łodzi – pracę nagrodzoną w Konkursie „Najlepszy scenariusz zajęć prowadzonych metodą projektów” w roku szkolnym 2013/2014. Autorami pracy jest zespół w składzie Włodzimierz Kmiecik i Przemysław Tabaka. Opiekunami merytorycznymi zespołu była Grażyna Adamiec i Anna Siennicka.
Zachęcamy do udziału w II edycji tego Konkursu, którego organizatorem jest Donata Andrzejczak we współpracy z Anną Siennicką i Grażyną Adamiec z Pracowni Edukacji Zawodowej.
W zeszycie drugim przedstawiono wyniki pracy zespołu zajmującego się wdrażaniem metod aktywizujących uczniów w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem metody tekstu przewodniego. Uczestnikami zespołu zadaniowego – metodycznego są: Michał Dzielski z Zespołu Szkół Gastronomicznych w Łodzi, Artur Jabłoński z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Łodzi, Grzegorz Łakomski z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 9 w Łodzi. W poradniku zamieszczono cztery scenariusze zajęć prowadzonych metodą tekstu przewodniego oraz przykładowy formularz wykorzystywany przy projektowaniu zajęć. Opiekunem merytorycznym zespołu jest Jadwiga Morawiec.
Zeszyt trzeci zawiera sześć scenariuszy oraz wykaz zadań zawodowych do zajęć modułowych przygotowanych przez nauczycieli kształcenia zawodowego. I tak: Elżbieta Wawrzyniak oraz Agnieszka Baranowska z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. St. Staszica w Tomaszowie Mazowieckim przygotowały dla zawodu technik ekonomista 331403 kwalifikacja: A.35. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji dwa scenariusze: „Podejmowanie działalności gospodarczej. Sporządzanie biznesplanu” i „Wykorzystywanie źródeł prawa pracy do prowadzeniu spraw kadrowo-płacowych – urlopy pracownicze”. Bożena Stec z tej samej szkoły przygotowała wykaz zadań zawodowych dla zawodu technik ekonomista. Monika Pacek oraz Artur Filipowski z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 w Łodzi przygotowali dla zawodu technik handlowiec 522305 kwalifikacja: A.22. Prowadzenie działalności handlowej scenariusz zajęć na temat „Podstawowe pojęcia dotyczące norm i normalizacji” oraz dla kwalifikacji A.18. Prowadzenie sprzedaży scenariusz na temat „Organoleptyczna ocena towarów”. Aneta Gołębiowska z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich przygotowała dla zawodu Technik ekonomista 331403 kwalifikacja A.35. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji scenariusz na temat „Sporządzenie biznesplanu Tekst przewodni”, zaś Katarzyna Rosiak-Misztal z Zespołu Szkół Nr 1 w Bratoszewicach dla zawodu Technik logistyk 333107 kwalifikacja A.30. Organizacja i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w procesach produkcji, dystrybucji i magazynowania przedstawiła scenariusz na temat „Wskaźniki oceny efektywności gospodarki magazynowej”. Opiekunem merytorycznym zespołu jest Donata Andrzejczak.
Zeszyt czwarty obejmuje wyniki pracy zespołu ds. edukacji normalizacyjnej, między innymi scenariusze zajęć dotyczące edukacji normalizacyjnej oraz opisy działań na rzecz wdrażania edukacji normalizacyjnej w szkołach zaprezentowane podczas konkursu Lider wdrażania edukacji normalizacyjnej w szkołach ponadgimnazjalnych. Opiekunem merytorycznym zespołu jest Anna Siennicka.
Zapraszamy do udziału w II edycji konkursu Lider wdrażania edukacji normalizacyjnej w szkołach ponadgimnazjalnych. Konkurs odbywa się pod patronatem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Jego organizatorem jest Anna Siennicka z Pracowni Edukacji Zawodowej. Więcej informacji znajduje się na stronie http://www.ooidkz.wckp.lodz.pl/content/edukacja-normalizacyjna w zakładce Edukacja normalizacyjna.
Zachęcamy Państwa do współpracy z nami w ramach działania zespołów zadaniowych, metodycznych, innowacyjnych. Dzielenie się wiedzą jest skutecznym czynnikiem uczenia się i jednocześnie jest inspiracją do modyfikowania dotychczasowych i próbowania nowych działań, które poprawiając warsztat pracy nauczyciela przekładają się na efekty uczenia się uczniów.
Cykl wydawniczy jest otwarty i w tym roku szkolnym będzie kontynuowany. Zgłoszenia do udziału w pracach zespołów można przesyłać już teraz. Wykaz zespołów zadaniowych, innowacyjnych, metodycznych zamieszczono na stronie Pracowni Edukacji Zawodowej http://ooidkz.wckp.lodz.pl/ooidkz-kursy
Opracowanie:
konsultanci Pracowni Edukacji Zawodowej ŁCDNiKP
Grażyna Adamiec (gadamiec@wckp.lodz.pl)
Donata Andrzejczak (donata.a@wp.pl)
Jadwiga Morawiec (jmorawiec@wckp.lodz.pl)
Anna Siennicka (asiennicka@wckp.lodz.pl)