W Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w marcu 2022 roku opublikowano 36. zeszyt „Katalogu dobrych praktyk w edukacji”. Kontynuujemy w nim zapoczątkowaną w zeszycie 34 „Katalogu…” (Komunikat nr 2/2022) prezentację sylwetek nauczycielek przedszkola i szkół podstawowych.
W zeszycie 34. scharakteryzowaliśmy sylwetki pięciu innowacyjnych nauczycielek, pracujących z pasją w łódzkich przedszkolach. Są one autorkami innowacji pedagogicznych, programów, projektów. W aktualnie wydanym zeszycie przedstawiamy działania kolejnych kilkunastu innowatorów. Godnymi wykorzystania są pomysły opisane m.in. w artykułach „Edukacja artystyczna środkiem do harmonijnego rozwoju dzieci”, „Poznawanie przez doświadczanie”, „Podążanie za zainteresowaniami uczniów”, „Ekoedukacja”, „A może twórczo zorganizować zajęcia szkolne?” czy scenariusze zajęć edukacyjnych lub scenariusz uroczystości szkolnej.
Wiele miejsca w publikacji poświęcamy działalności Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Rekomendujemy pracę Akademii Twórczego Dyrektora Szkoły, Akademii Rodzica, a także funkcjonujących w ramach działalności Pracowni i Ośrodków ŁCDNiKP zespołów metodycznych, zadaniowych, innowacyjnych. Upowszechniamy informacje o powstających poradnikach metodycznych. W tym wydaniu są to informacje o materiałach metodycznych dla nauczycieli techniki, dla nauczycieli języka polskiego, dla nauczycieli kształcenia zawodowego, a także kształcenia ogólnego w zakresie edukacji normalizacyjnej.
Ważnym obszarem działania Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego jest prowadzenie badań rynku pracy przez Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji i prezentacja uzyskanych wyników. W tym zeszycie mamy możliwość poznania wybranych aspektów współpracy Obserwatorium ze szkołami.
Zapraszamy do zapoznania się z artykułami zamieszczonymi w zeszycie 36 „Katalogu dobrych praktyk w edukacji”. Oto one:
Anioł 2021
„Łączy ich Łódź”- rozmawia Paweł Patora
Przedszkole Miejskie nr 7 w Łodzi
Pobudzać kreatywność dzieci. Agata Więcek
Przedszkole Miejskie nr 20 w Łodzi
Programy własne, inicjatywy pedagogiczne i innowacje edukacyjne. Katarzyna Wankiewicz
Przedszkole Miejskie nr 58 w Zespole Przedszkoli Miejskich nr 1 w Łodzi
Edukacja artystyczna drogą do harmonijnego rozwoju dzieci. Elżbieta Barabasz
Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego
Wybrane aspekty współpracy ze szkołami. Zespół Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji
Wstęp do wydania przygotowali - Grażyna Adamiec, Janusz Moos.
Podkreślić chcemy ogromne zaangażowanie doradców metodycznych i nauczycieli konsultantów ŁCDNiKP oraz dyrektorów szkół i przedszkoli w upowszechnianie interesujących rozwiązań wdrażanych w ich organizacjach. Jest to ważne, gdyż „Źródłem sukcesu w uczeniu się jest bazowanie na indywidualnym potencjale ucznia. Atutami gwarantującymi rozwój jest autonomia i innowacyjność nauczycieli. Konieczne jest też zaakceptowanie stanu stałej niepewności wynikającej z ciągle postępującej nowoczesności, a także trudności wynikających z prognozowania przyszłości. Prognozowanie zmian jest ryzykowne, stąd pojawia się konieczność innego dobierania treści kształcenia i przygotowania do ciągłej ich zmiany. Rozbudzanie fascynacji i zachwytu na lekcji jest podstawą skuteczności nauczyciela. Zainteresowanie jest źródłem zaangażowania ucznia w uczenie się, jest tym co pcha ludzi ku poznawaniu, jest tym co sprawia że nauka staje się źródłem przeżyć i inspiracji oraz radości.” [KDP z.36,s.145]. Opublikowane w Katalogu artykuły są potwierdzeniem zacytowanych prawidłowości. Rekomendacji nauczycielskim działaniom udzieliły: Elżbieta Ciesiołkiewicz (ŁCDNiKP), Małgorzata Koralewska (PM nr 109, Łódź), Henryka Michalska (ZSP, Łódź), Bożena Piekarska (ŁCDNiKP), Aneta Rapalska (ŁCDNiKP), Dorota Stefaniak (ZSET, Łódź).
Zapraszamy do lektury wszystkich wydań Katalogu dobrych praktyk w edukacji. Wersję pdf publikacji zamieszczamy na stronie internetowej ŁCDNiKP w zakładce DOBRE PRAKTYKI.