Pracowni Edukacji Ekologicznej
rok szkolny 2014/2015
CZŁOWIEK – ŚRODOWISKO – GOSPODARKA
Bezpłatny pakiet scenariuszy lekcyjnych wspierających edukację
w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju jest ważnym elementem prowadzonej edukacji na rzecz ochrony środowiska i rozważnego gospodarowania zasobami, tak by zapewnić przyszłym pokoleniom zdrowie i komfort życia, możliwość stosowania technologii przyjaznych środowisku oraz czerpania radości i korzyści z bogactw przyrody w co najmniej takim stopniu jak obecnie.
Aby ułatwić nauczycielom prowadzenie edukacji o zasadach zrównoważonego rozwoju opracowano pakiet pn. Człowiek – Środowisko - Gospodarka przeznaczony do wykorzystania podczas zajęć realizowanych w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej
z przedmiotów:
- wiedza o społeczeństwie,
- podstawy przedsiębiorczości,
- ekonomia w praktyce.
Opracowany pakiet zawiera 10 scenariuszy lekcyjnych wraz z kartami pracy, które bezpłatnie mogą Państwo pobrać na stronie Internetowej Ministerstwa Środowiska pod adresem: http://nauczyciele.mos.gov.pl.
Wszystkie scenariusze są zgodne z podstawą programową zarówno w zakresie celów ogólnych, jak i wymagań szczegółowych. Każdy scenariusz zawiera między innymi uwagi
o realizacji zajęć oraz ćwiczenia, propozycje prac domowych a także materiały dla nauczyciela prowadzącego lekcję.
Poniżej zamieszczono tematy zajęć lekcyjnych, które mogą być realizowanie w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.
GIMNAZJUM:
1. Dom energooszczędny czyli ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie w życiu codziennym (wiedza o społeczeństwie)
2. Na drodze ku zielonej energii (wiedza o społeczeństwie)
3. Człowiek przedsiębiorczy czyli współpraca ludzi z przyrodą (wiedza o społeczeństwie)
SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA:
4. Masz prawo do życia w czystym środowisku - ludzie i organizacje pozarządowe w obronie praw człowieka (wiedza o społeczeństwie)
7. Czy pracownik może być "zielony"? (wiedza o społeczeństwie)
9. Marketing ekologiczny - kiedy możemy mu wierzyć, czyli jak rozpoznać produkty oszczędzające środowisko? (podstawy przedsiębiorczości)
10. Coraz lepiej nam się żyje, ale jak zmierzyć jakość życia? (ekonomia w praktyce)
Zachęcamy Państwa do wykorzystywania opracowanych materiałów w prowadzeniu edukacji młodzieży o zasadach zrównoważonego rozwoju.
Opracowała:
Dorota Zielińska
doradca metodyczny
ds. edukacji ekologicznej