Działalność Ośrodka jest zorientowana na:
- wspieranie szkół w koordynowaniu działalności informacyjno-doradczej,
- wspieranie wszystkich typów szkół w organizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ),
- współpracę z radami pedagogicznymi szkół w zakresie zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego,
- współpracę z instytucjami, przedsiębiorcami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego,
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania szkół i rodziców na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kariery zawodowej,
- prowadzenie kursów, warsztatów w zakresie coachingu, doradztwa zawodowego, w tym rozwijanie umiejętności interpersonalnych przygotowujących uczących się do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
- prowadzenie zajęć w zakresie zawodoznawstwa,
- informowanie o lokalnym i regionalnym rynku pracy, udzielanie pomocy w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych,
- gromadzenie, aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
- udzielanie indywidualnych porad i doradztwa zawodowego uczniom i rodzicom,
- wspieranie nauczycieli i uczniów w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych i kompetencji 4K,
- promowanie szkolnictwa zawodowego.
Ośrodek Doradztwa Zawodowego jest organizatorem:
- konkursów i turniejów w obszarze doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości,
- przedsięwzięć informacyjno-edukacyjnych na temat szkolnictwa ponadpodstawowego (Festiwale Zawodów, Dni Doradztwa Zawodowego, Turnieje Zawodoznawcze),
- wycieczek zawodoznawczych,
- konferencji, spotkań z rodzicami,
- warsztatów dla uczniów np.: „Moje talenty/predyspozycje zawodowe”, „Świat zawodów na wesoło”, „Cel-plan-działanie”, „Świadomy wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej”, „Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa”, „Wyższe uczelnie i kierunki studiów”, „Kryteria wyboru szkoły, zawodu”,
- szkoleń, kursów, warsztatów doskonalących dla rad pedagogicznych.
Pracownia zajmuje się wspieraniem nauczycieli w doskonaleniu umiejętności zawodowych, zapewniając efektywną realizację zadań wynikających z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego i Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego - I etap edukacji, uwzględniając:
- rozwijanie u dzieci umiejętności kluczowych wymienionych w podstawie programowej
- rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci
- propagowanie wykorzystywania narzędzi TIK jako środków pomocnych w poznawaniu i rozumieniu otaczającego świata oraz doskonaleniu umiejętności technicznych dzieci.
Podstawowe kierunki prac:
- Prowadzenie, publikowanie i upowszechnianie badań oraz analiz dotyczących zmian i lokalnym/regionalnym rynku pracy w kontekście potrzeb edukacji, m.in.: i zakresie przewidywanej sytuacji i rynku pracy wybranych zawodów, oczekiwań pracodawców odnośnie pożądanych kwalifikacji, kompetencji i usług szkoleniowych;
- Dostarczanie narzędzi do szybkiego i elastycznego reagowania samorządów oraz szkolnictwa i potrzeby regionalnego rynku pracy oraz informacji dla potrzeb doradztwa zawodowego i dla programowania pożądanych w obszarze edukacji zmian (w zakresie określania kierunków kształcenia, poszukiwania nowych specjalizacji oraz koniecznych zmian i programach kształcenia).
Prowadzimy działalność i zakresie:
- kształcenia informatycznego,
- przygotowania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań informatycznych,
- kształcenia i odległość,
- edukacji czytelniczej i medialnej,
- pomiaru dydaktycznego.
Zakres działań Ośrodka Nowoczesnych Technologii Informacyjnych:
- Doskonalenie umiejętności kadry pedagogicznej i zakresie wykorzystania technologii informacyjnej i dydaktyce.
- Kreowanie i wdrażanie do praktyki szkolnej nowych rozwiązań informatycznych wspomagających proces kształcenia oraz pracę ŁCDNiKP, szkół i instytucji edukacyjnych.
- Certyfikowanie umiejętności nauczycieli i zakresie stosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
- Organizacja, we współpracy z uczelniami wyższymi, studiów podyplomowych z informatyki.
- Opracowywanie i opiniowanie programów kształcenia informatycznego oraz tworzenie nowych rozwiązań metodycznych i zakresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem ICT.
- Rozwijanie zainteresowań informatycznych uzdolnionych uczniów (organizacja zajęć pozaszkolnych i ramach Akademii Młodych Twórców i Twórczej Szkoły Komputerowej).
- Organizacja konkursów i zasięgu wojewódzkim dla uczniów wszystkich typów szkół.
- Kreowanie wizerunku nowoczesnej biblioteki szkolnej i wspieranie działań bibliotekarzy.
- Wspieranie dyrektorów i nauczycieli i projektowaniu narzędzi pomiaru dydaktycznego oraz analizowaniu wyników egzaminów zewnętrznych.
- Przygotowywanie i upowszechnianie publikacji Ośrodka (podręczniki, materiały dydaktyczne, książki, biuletyny).
- Organizacja konferencji, sesji, seminariów i tematyce informatycznej.
- Prace i ramach Regionalnego Centrum Innowacji firmy Microsoft (udział i programie Partnerstwo dla Przyszłości).
Działalność Pracowni Edukacji Europejskiej koncentruje się na:
- upowszechnianiu dobrych praktyk w zakresie edukacji europejskiej i obywatelskiej,
- inspirowaniu uczących się do uczestnictwa w życiu społeczeństwa obywatelskiego,
- tworzeniu platformy do wymiany doświadczeń i promocji działań uczniowskich w zakresie edukacji europejskiej i obywatelskiej,
- pozyskiwaniu środków finansowych na edukację z różnych źródeł finansowania.
Do zadań Pracowni Edukacji Regionalnej i Obywatelskiej należy:
- modelowanie edukacji regionalnej, historycznej, patriotycznej i edukacji obywatelskiej w łódzkich szkołach i placówkach,
- modelowanie edukacji pozaformalnej i nieformalnej w edukacji historycznej, regionalnej, patriotycznej i obywatelskiej,
- tworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń i promocji efektów działań uczniowskich w zakresie edukacji regionalnej i obywatelskiej,
- budowanie więzi uczących się z „małą ojczyzną” (Łódź i region) oraz kształtowanie postaw patriotycznych we współdziałaniu z instytucjami środowiska lokalnego,
- upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie edukacji historycznej, regionalnej i obywatelskiej.
Pracownia Edukacji Humanistycznej.
Priorytetowa działalność PRACOWNI dotyczy następujących zagadnień:
- Ocenianie osiągnięć uczniów i kontekście zewnętrznych wymagań egzaminacyjnych
- Ocenianie kształtujące
- Planowanie dydaktyczne
- Przygotowanie uczniów do sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
- Testy kompetencyjne z języków obcych
- Integracja międzyprzedmiotowa
- Metody kształcenia stymulujące aktywność ucznia
- Metody wyzwalające kreatywność
- Metoda projektów jako strategia dydaktyczna
- Metody synektyczne – kształtowanie umiejętności myślenia
- i działania twórczego
- Kształtowanie postaw innowacyjnych
- Praca z uczniem zdolnym – przygotowanie do olimpiad i konkursów
- Indywidualizacja procesu kształcenia – praca z uczniem trudnym
- Awans zawodowy nauczyciela – planowanie i dokumentowanie rozwoju zawodowego
- Sprawowanie opieki nad nauczycielem i krótkim stażu pracy
- Organizacja procesu nauczania – uczenia się języków obcych
- Nowe programy kształcenia i ich ewaluacja
- Przygotowanie uczniów do egzaminów państwowych z języków obcych
- Edukacja artystyczna
- Edukacja filozoficzna
- Edukacja regionalna
- Edukacja medialna (przede wszystkim filmowa)
- Planowanie i organizowanie zajęć pozalekcyjnych i szkole z uwzględnieniem różnorodnych potrzeb i zainteresowań młodzieży
- Multimedia i edukacji
- Wychowanie patriotyczne i praktyce szkolnej
Najważniejsze działania pracowni to:
- wspieranie szkół i tworzeniu optymalnych warunków edukacyjnych do rozwoju intelektualnego i osobowościowego dzieci i młodzieży poprzez efektywne planowanie i organizowanie procesu kształcenia i kontekście wdrażania nowej podstawy programowej i zmianami i egzaminach zewnętrznych
-
wypracowanie skutecznych metod pracy i zajęciach przedmiotowych, poprzez indywidualizację procesu kształcenia, stosowanie form
i sposobów pracy uwzględniających np. preferencje i stylach uczenia się, rodzajach zdolności, umiejętności korzystania z technologii informacyjnych, także i pracy z uczniami i specyficznych potrzebach edukacyjnych -
doskonalenie nauczycieli (w tym konsultacje indywidualne) i zakresie konstruowania oraz modyfikowania planów dydaktycznych
i programów kształcenia przedmiotowego, oceniania diagnostycznego i kształtującego, stosowania nowych technologii i procesach uczenia się - organizowanie wymiany doświadczeń nauczycieli poprzez m.in. modelowe zajęcia edukacyjne i prezentacje dydaktyczne ukazujące sprawdzone i praktyce rozwiązania metodyczne
- publikacje efektów prac zespołów zadaniowych i metodycznych
- przeprowadzanie konkursów dla uczniów (Fotografujemy zjawiska fizycznochemiczne, Matematyczne wędrówki po Łodzi, Matematyczna Piramida, konkursy chemiczne dla uczniów szkół ponadgiomnazjalnych)
- organizowanie i prowadzenie dla uczniów szczególnie zainteresowanych matematyką, fizyką i chemią sesji, seminariów i konsultacji pokazujących najnowsze osiągnięcia tych dziedzin wiedzy, możliwości wykorzystania ukształtowanych umiejętności w sytuacjach życia codziennego.
- planowania,
- organizowania i badania efektów procesu dydaktyczno - wychowawczego,
- doborze i adaptacji / tworzenia programów nauczania i materiałów dydaktycznych,
- rozwijania umiejętności metodycznych,
- podejmowania działań innowacyjnych.
Ośrodek organizuje:
- Forum Dyrektorów Przedszkoli, Szkół, Placówek Oświatowych,
- Akademię Wicedyrektora,
- Akademię Młodego Dyrektora,
- kurs kwalifikacyjny z zakresu Zarządzania Oświatą.
- Pracownia Zarządzania Szkolnym Systemem Edukacji
- Pracownia Rozwoju Zawodowego i Osobistego Nauczycieli.
Podstawowe zadania Pracownii Wychowania i Profilaktyki:
- Inicjowanie zmian i procesie wychowania i profilaktyki
- Wspieranie dyrektorów i nauczycieli w zakresie doskonalenia szkolnych systemów wychowania
- Kształtowanie oraz doskonalenie umiejętności wychowawczych i społecznych nauczycieli
- Pomoc nauczycielom w tworzeniu warunków w funkcjonalnym przystosowaniu do wypełniania roli zadań współczesnej edukacji
- Współdziałanie z nauczycielami w kreowaniu warunków umożliwiających społecznościom szkolnym uczenie się przez całe życie
- Wspieranie nauczycieli w zakresie monitorowania i ewaluacji działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły
- Propagowanie nowatorskich rozwiązań w obszarze wychowania i profilaktyki
- Upowszechnianie metody dramy i edukacji, wychowaniu i profilaktyce; propagowanie idei teatru edukacyjnego